Peranan Akademi kepada The Reds






Menurut Pengarah perancangan bola sepak, Damien Comoll pada hari ini tampil menyatakan bahawa The Reds perlu mencontohi pasukan seperti Nacional dari Uruguay yang banyak menghasilkan pemain bertaraf antarabangsa.

lihat sini...

Pada pendapat saya(penulis) Bila difikirkan kembali ada benarnya untuk setiap pasukan mempunyai bakat muda berbakat untuk diketengahkan di dalam pasukan, sebagai contoh kita lihat pasukan seperti Ajax yang banyak menghasilkan ramai pemain muda yang mempunyai bakat luar biasa.bukan hendak memuji tetapi memang sudah terbukti pasukan seperti Ajax Amsterdam yang seperti kita tahu telah berjaya melahirkan Luis Suárez, van der Vaart, Wesley Sneijder, Dennis Bergkamp.

Manakala kini Barcelona dan Arsenal juga semakin menunjukkan peningkatan dalam penghasilan bakat muda baru. Seperti Jack Wilshere dan Aaron Ramsey. Bahkan kini United juga sedang menunjukkan belangnya dalam menghasilkan pemain muda berbakat, seperti Fábio, Rafael, Danny Welbeck serta Cleverley.


Banyangkanlah jika, jika Liverpool Fc, boleh menjadikan pasukan seperti Ajax, Barca, Arsenal dan Nacional sebagai contoh berguna, pastinya kita (peminat LFC) akan meyaksikan lebih banyak pemain seperti Gerrard dan Carragher ataupun Martin Kelly dihasilkan untuk berkhimat untuk pasukan yang penuh dengan tradisi dan sejarah ini. Betul tak kawan2 ????....

comment 2 comments:

dear anies on September 7, 2011 at 9:18 AM said...

pd pandangan sy la, kewujudan akademi mmg bgs tp part liverpool ni..bla msk manager baru, trus cari pemain luar..paling ketara time rafa dulu.. time GH pun sm tp rs nyer GH x sekejam rafa..smpi 1 saat sy fikir, baik kuburkan sj akademi tu kalu dlm 1st 11 xde bakat dr akademi kecuali SG..hope selepas ini KK akn buka lbh byk peluang utk warga akademi...

jilah said...

Akademi penting terutamanya nak lahirkan bakat2 yang lebih "setia" kepada kelab.Cth, lihat Barca...pemain2 yg ada bakat/hebat jarang nak keluar (messi, iniesta, xavi, puyol & terbaru, si fabregas pun nak balik main kat ctu...)Di REDS, contoh ketara, our captain...S.G...pernah dioffer utk ke team Biru..tapi tolak.Eventhough la ni semua kata it's all about money,ada duit, adala pemain top...tak da duit...takda pemain... apa2 pun YNWA!

Post a Comment

 
© LIVERPOOL selaMAnYa | Design by Blog template in collaboration with Concert Tickets, and Menopause symptoms
Powered by Blogger