PENDAPAT:5 perkara perlu dilakukan pada aksi Liverpool menentang Blackpool.


Sebelum anda baca pendapat saya ini, jika ada yang tidak setuju minta maaf didahulukan, ini cuma pendapat yang ingin dikongsikan dan bukanlah untuk menunjukkan siapa saya dan menunjukkan saya ini belagak pandai. Berikut adalah lima kunci corak strategi yang perlu diterapkan Liverpool untuk membolehkan Liverpool menang perlawanan semasa menentang Blackpool malam ahad ini.

1.Meireles bermain di Midfield Tengah
Semasa menentang Utrecht, tampak Meireles tidak menyerlah pada midfield kanan. Saya akui Meireles pemain yang baik dan berkemampuan untuk merubah Liverpool, pemain ini adalah perlaburan terbesar roy untuk Liverpool dengan harga sekitar £ 12 juta dan telah bermain pada seluruh kerjayanya sebagai Midfield Tengah ataupun attacking Midfield semasa bermain untuk Porto Fc.


Oleh itu gunakan kelebihan pemain ini diposisi kegemarannya dan pasti akan memberikan impak yang cukup besar dalam perlawanan menentang Blackpool. Jika mahu menerapkan corak permainan menyerang maka Roy haruslah menggandingkan meireles dan Gerrard di bahagian jentera Midfield Tengah bagi memlengkapkan pasukan seterusnya akan menghasilkan hantaran yang akan mengkuncar-kacirkan pertahanan lawan.

2.tentukan siapa bakal beraksi di pertahanan kiri
Saya akui tugas berat sedang di tanggung oleh Roy Hodgson pada ketika ini, keputusannya untuk menandatangani bek kiri Paul Konchesky adalah keputusan yang terbaik. Tetapi apakan daya dia kini sedang bergelut dengan kecederaan, ini diikuti dengan Fabio Aurelio , Agger dan Martin. Pada saat ini, semua empat pemain ini masih cedera.


Pilihan yang boleh dibuat adalah Jack Robinson (17tahun), Stephen Darby (21 tahun). Saya juga ada membaca mengatakan Martin Kelly sudah boleh bermain dalam perlawanan menentang Blackpool ini, tetapi kita tidak tahu apakah berita ini sahih atau tidak. Apa pun mari kita lihat apakah yang akan dilakukan oleh Roy yang seperti kita tahu banyak pengalaman dalam dunia bola sepak ini.

3.Membawa Jovanovic dalam pasukan
Walaupun pemain ini berumur lingkungan 30 an. Pada pandangan saya pemain ini mempunyai kepantasan untuk membawa bola keatas pada bahagian Midfield kiri, dalam beberapa perlawanan sebelum ini kebanyakan posisi kiri ini diisi oleh Joe cole yang sememangnya bukan pemain di posisi ini. Kehardiran Milan Jovanovic pasti akan memberi peluang yang beterusan untuk Toress menjaringkan gol pada malam tersebut.


4.Mengarahkan pemain Liverpool menyerang dengan kadar yang pantas.
Dan menyerang dengan kadar yang pantas akan membri kelebihan yang berganda untuk mendapatkan gol, hal ini adalah kerana Liverpool yang mempunyai penyerang yang kelas dunia yang pantas berlari dan membawa bola ke kubu pihak lawan dan pemain tidak perlu disebutkan lagi adalah Toress a.k.a el-nino yang memang diakui oleh banyak pihak mempunyai kelajuan berlari dengan pantas.


Disamping itu jika dilihat pada perlawanan yang lepas-lepas banyak hantaran bola dari aspek hantaran tinggi, hantaran tinggi memang baik dan berkesan tetapi jika kita lihat bnyak hantaran tinggi tersebut berjaya dikesan dan disekat oleh pihak lawan. Dan inilah yang perlu diperbaiki. Serta bahagian tengah perlu lebih banyak menghantar bola keatas untuk memberi peluang untuk Toress menjaringkan gol.

5. Buat pertukaran pemain
Lihat pada perlawanan menentang Birmingham City dengan keputusan 0-0, Ngog, Babel dan Pacheco duduk di bangku simpanan dan dengan sabar menunggu giliran untuk dipanggil untuk bermain dan memenangi perlawanan untuk Liverpool.Tapi tidak. Hodgson tidak membuat penggantian, tidak berusaha untuk memaksa permainan dan pasukan untuk memperbaiki carak permainan yang buntu dan kusam Liverpool.


Pada perlawanan menentang Utrecht, Khamis malam dengan keputusan 0-0, empat orang pemain memanaskan bangku simpanan seperti Ngog, Babel, dan Jovanovic. Kita lihat pada minit 81 apabila maxi digantikan dengan joe cole, dapat kita lihat corak permainan berubah dan serangan dilakukan. Walaupun serangan yang dilakukan tidak membuahkan hasil setidaknya kita lihat Liverpool berusaha untuk mendapatkan gol inilah yang ingin kita lihat dalam perlawanan malam ahad ini.

Mungkin anda semua merasakan saya ini macam belagak pandai dan seseorang yang asyik hendak memang sahaja, tetapi ingin saya tegaskan disini corak permainan harusalah sentiasa menyerang dan sekaliguskan menghasilkan gol “ kalau tidak menyerang macam mana hendak dapatkan gol”.

Jika ada permain yang tidak dapat bermain dengan baik pada perlawanan ini buatlah pertukaran untuk menggandakan peluang mendapatkan gol dan ini mungkin idea dari saya peyokong yang sekadar boleh memberikan pendapat tetapi mungkin inilah yang perlu dilakukan untuk mengelakkan Liverpool terus dibelenggu dengan kritikan yang membuatkan telinga saya panas.

Akhir kata salam NYWA dari saya (Darion Daron).

comment 0 comments:

Post a Comment

 
© LIVERPOOL selaMAnYa | Design by Blog template in collaboration with Concert Tickets, and Menopause symptoms
Powered by Blogger