Menjawab kritikan Shebby Singh kepada Liverpool


Salam dan tujuan saya menulis pada hari ini adalah sebagai pendapat dan ingat berkongsi maklumat kepada anda semua. Walaupun kini Liverpool masih lagi berada dalam kelompok tiga terbawah dalam liga perdana. Sememangnya perlbagai tomahan dan kritikan dilemparkan kepada Roy Roy Hodgson. Sejak dibawah kendalian bekas pengurus Fulham ini. Jika dilihat Liverpool mengalami penurunan prestasi dan hanya menang dua perlawanan dalam Sembilan perlawanan.

Dalam proses ini juga bnyak perubahan dari segi tektikal dan perancangan pasukan yang berubah-ubah mengikut situasi dan perlawanan yang ditenpuhi oleh Liverpool. Dan disini juga kita dapat lihat bagaimana Roy sebenarnya masih mencari corak dan stail permainan yang terbaik untuk Liverpool.

Kita dapat lihat bagaimana akhirnya pada perlawanan menentang Blackburn dapat kita menyaksikan kawalan segenap padang dikawal dengan baik dan seolah-oleh The Reds kembali mendapat semangat baru daripada segala kekecewaan yang lepas. Melihat pada situasi yang dialami Oleh Liverpool kini saya ingin mengkaitkan situasi Liverpool seperti yang pernah dikatakan oleh Shebbie dalam harian Metro yang berkata “terdapat tiga peringkat bagi sesebuah kelab untuk menjadi mantap”

Sini saya akan menerangkan bagaimana proses ini berlaku dan diaplikasikan pada Liverpool kini. Peringkat pertama adalah “rebuilding” dimana pemain-pemain muda diberi peluang untuk mencari pengalaman bersama kesebelasan utama. Dan pemain muda tersebut akan berganding dengan pemain berpengalaman untuk mencari sentuhan dan mempertingkatkan kualiti permainan mereka. Biasanya proses ini akan mengambil masa yang agak lama untuk membolehkan pemain muda tersebut menjadi matang dan benar-benar berkemampuan untuk bermain pada prestasi sebenar.

Dalam peringkat pertama ini pemain yang dimaksudkan adalah Jonjo Shelvey dan David N'Gog hal ini bukan sekadar omong kosong, kita lihat persembahan Shelvey semasa dia beraksi menentang Napoli dan Blackburn. Pemain yang merupakan kapten England bawah 21 ini yang baru menyertai Liverpool pada musim perpindahan lepas dengan harga £ 1.7juta. Saya yakin dengan pendedahan yang dilakukan Roy mampu meningkatkan mutu permainan pemain ini. Dan Ngog yang berumur 21 tahun nama nya kini kian meningkat naik. Yang selalu bermain untuk menggantikan Torres.

Peringkat kedua adalah “transisi” dimana kelompok pemain muda akan digandingkan bersama untuk bermain dalam satu pasukan. Peringakat ini adalah peringkat yang bahaya dan tenat kerana dalam peringat ini mungkin pemain akan rebah ketika menerima saingan daripada pasukan lawan. Dan inilah yang terjadi pada perlawanan piala carling semasa menentang Northampton Town. Dalam perlawanan tersebut The Reds mendapat keputusan seri 2-2 dan akhirnya kalah pada penentuan penalti. Dan pada perlawanan menentang Napoli sekali lagi Roy mengunakan pemain muda untuk beraksi dalam perlawanan tersebut. Dan kita dapat lihat bagaimana Liverpool dapat mengikat Napoli dengan keputusan seri 0-0 walaupun bermain di tempat mereka. Ini membuktikan bahawa pemain muda Liverpool semakin matang dan semakin boleh dipercayai untuk menggalas tanggjawab sebagai pemain Liverpool.

Peringkat ketiga adalah” finished Product” dimana dalam pasukan pemain yang yang telah menjalani peringkat sebelum ini akan bermain untuk pasukan dalam perlawanan kelas Tinggi. Sebagai contoh ini dapat dilihat pada pasukan Arsenal pada musim ini. Yang sebahagian besar terdiri daripada pamain muda. Liverpool juga mempunyai pemain dalam peringkat ini dan pemain ini adalah David N'Gog, seperti yang kita tahu ngog merupakan pemain yang selalu dipertanggungjawab untuk mengalas posisi penyerang semasa toress tiada. Jika diberikan banyak pendedahan sudah pasti dia mampu menjadi lebih baik.

Apa yang sebenarnya saya ingin jelaskan disini adalah sebenarnya Liverpool tidak tenggelam seperti yang dikatakan oleh Shebby Singh yang mengatakan Liverpool semakin menurun dan tidak bermaya. Saya akui Liverpool kini bergelut untuk kembali ke prestasi terbaik, tetapi ingatlah berapa banyak dugaan dan rintangan yang telah berlaku dalam tiga bulan lepas. Dimana pasukan lain sedang sibuk membentuk pasukan. Kita ( LIVERPOOL) sibuk untuk mensatbilkan Kelab. Tetapi setelah kedatangan NESV ke Liverpool kini, saya pasti sedikit masa lagi The Reds akan kembali mengganas dan mennepis segala kritikan yang diterima sebelum ini. Akhir kata dari saya LIVERPOOL ,THE REDS, THE KOP DaHulu kInI dAN selaMAnYa.

Darion Daron


Ps: sila rujuk harian metro 23.10.2010

comment 0 comments:

Post a Comment

 
© LIVERPOOL selaMAnYa | Design by Blog template in collaboration with Concert Tickets, and Menopause symptoms
Powered by Blogger