***** AKU *******

Dulu mak selalu pesan
hidup ini macam garisan
sejak mak lahirkan aku
garisan ini pun bermula

aku mula merangkak
MAK selalu ajar ku berjalan
badan aku kecil lagi
pada masa itu

MAK selalu pesan
bila aku sudah pandai berjalan
garisan aku semakin jauh
kaki aku pendek lagi
dunia aku luas sangat

aku rindu dunia masa aku kecil
aku nak jadi kecil selamanya
sebab mak selalu sayang aku
TAPI.......

MAK pesan, lagi jauh aku melangkah
garisan aku makin panjang
sampai suatu hari nanti garisan aku
akan sama panjang dengan garisan mak

garisan aku makin bebas
maka semua nya makin berubah
dan terpulang lah kepada aku
untuk menentukannya

hujan turun
guruh sabung- menyabung
aku akan alami semua itu

MAK pesan
suatu hari nanti
aku akan dewasa
tinggi macam ayah
besar macam mak

MAK pesan
pada masa akan datang
aku akan bertemu garisan orang lain
garisan budak perempuan
garisan kami akn bercantum
aku akan hidup dengan dia sampai mati

MAK pesan
aku mesti pandai lihat garisan budak perempuan itu
supaya hidup kami nanti
bahagia selamanya....

mak pesan
apabila sudah jauh aku berjalan
aku akn jumpa ramai kawan
( siput yang bersih, batu karang yang cantik )
macam-macam aku jumpa.....

MAK pesan
aku kene hati-hati
kulit siput TAJAM
batu karang kadang- kadang pun TAJAM
kadang-kadang bila aku buat garisan itu.....
kawan-kawan akan buat aku luka
MAK pesan
aku kene pandai pilih kawan

aku harus teruskan hidup
aku harus terus melangkah
hidup misti dteruskan
aku misti terus buat garisan dalam hidup

MAK pesan
ade orang buat garisan yang pendek
ade orang buat jarisan panjang
ade orang buat garisan yang bengkang- bengkok
SEMUA ORANG ORANG DI DUNIA INI
TAK BOLEH BUAT GARISAN YANG LURUS
KITA ADALAH MANUSIA YANG SELALU LEKA DAN TERLUPA.....

MAK pesan
suatu hari nanti aku akan jatuh juga
mak pesan itu adalah DugaanNYA
mak pasan, aku harus tabah mengahdapinya
tuhan nak uji aku

MAK pesan
aku kene cepat bangun
bersihkan diri
dari segala dosa-dosa lalu

MAK pesan
tiba masanya
garisan aku akn mati juga
ada batu besar akan menghalang batu aku

MAK pesan,
batu itu itu ade hantu
ade malaikat maut
dia akan tarik aku menghadap tuhan
MAK pesan aku kene naik atas batu itu
jumpa tuhan di langit
semua orang akan naik juga
tapi masa dan ketika yang tidak ketahui

MAK pesan
kau harus bersedia
sebabnya..........
tuhan nak nilai garisan hidup kita semua
bila tiba waktu itu
mak pesan, aku harus redho dengan apa yang berlaku

dan pesanAn terakhir dari IBU mu.....
SEMOGA AMIN LULUS DALAM UJIAN ITU
DAN MAK SENTIASA AKAN BERDOA UNTUK MU ANAK KU

**** BOB DARON ******


































comment 0 comments:

Post a Comment

 
© LIVERPOOL selaMAnYa | Design by Blog template in collaboration with Concert Tickets, and Menopause symptoms
Powered by Blogger